1.PINYÓ I CREMALLERA:
1.
Quines
característiques té un mecanisme pinyó-cremallera?
El mecanisme pinyo-cremallera
permet transformar el moviment circular en moviment rectilini. I
transformar-los a l’inversa. Està compost per el pinyo (un normal) i la
cremallera.
2.
Explica
com funciona una porta corredissa amb el sistema pinyó-cremallera.
Les portes correderes que tenen
sistema pinyó-cremallera la majoria són automàtiques, que és impulsat per un
motor elèctric que les fa avançar o retrocedir.
3.
Quina
funció fa un mecanisme pinyó-cremallera en un trepant de columna?
La funsió que fa un mecanisme
pinyó-cremallera en un trepant de columna és pujar i baixar la plataforma a on
es col·loquen les peces que has de ser perforades.
4.
Què
és un tren cremallera? Com funciona?
Un tren de cremallera és un tren
que tenen tres carrils dentats o cremallera que està al centre de la via. Els
eixos motrius del tren tenen un pinyó que fa a la cremallera i impulsa el tren
cap a d’alt amb facilitat.
5.
A
l’Estat espanyol hi ha uns quants trens cremallera en funcionament. Busca a
Internet on es troben alguns d’aquests trens i fes una petita descripció de les
seves característiques. Adjunta-hi un parell de fotografies comentades.
MONTSERRAT: Va ser el primer ferrocarril de cremallera espanyol.
Es donaven les condicions òptimes. D'una banda es tractava d'un punt d'interès
singular, el monestir de Montserrat, punt de peregrinació. D'altra banda es
donava una mala comunicació per camins i, finalment, a poc més de vuit kms. a
la vall del Llobregat, es trobaven dues estacions de ferrocarril que
connectaven directament amb Barcelona. Aquestes tres característiques van fer
aparèixer com interessant la possibilitat de la construcció d'un ferrocarril.

Aquesta
línia va ser inaugurada el 1892 des de Monistrol fins al monestir, amb enllaços
amb els ferrocarrils de via estreta dels FFCC Catalans i els de via ampla de la
Cia. del Nord. Va tenir una brillant existència fins a la Guerra Civil. Malgrat
el seu èxit, mai va arribar a estar electrificada (encara que no van faltar
múltiples intents), explotant sempre amb locomotores de vapor. La guerra va
afectar durament a les instal·lacions i, sobretot, al material mòbil. Amb
forces minvades reprendre camí després de la guerra, però les dificultats
començaven a ser creixents. El toc d'alerta definitiu va venir donat per un
greu accident esdevingut al juliol de 1953, dia especialment nefast ja que
s'havien organitzat trens especials, que va acabar amb la vida de vuit
persones, ferint a altres 122 i perdent-se en el xoc múltiple tres trens.
Aquesta pèrdua múltiple de material, i la creixent competència de la carretera
davant d'un veterà i malmès tren de vapor van fer que aquesta línia es
clausurés quatre anys més tard.

Aquest
ferrocarril ha tingut un esdevenir variable. Amb un gran èxit inicial, aviat va
ser afectat per la Guerra Civil i la postguerra. La proximitat a la frontera
francesa, en època de maquis, va fer que els controls policials per al viatge
en el tren arribessin a ser kafkians (necessitat de salconduit per a tots els
viatgers del tren). Malgrat les limitacions va ser sobrevivint i va renéixer
amb el boom turístic dels seixanta. De tota manera, l'obsolescència del
material i l'augment de costos feien inviable l'explotació per la companyia
propietària, de manera que finalment el 1982, la propietat i gestió d'aquest
ferrocarril va passar als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Aquest
canvi de propietat suposar una profunda renovació de via i, sobretot, de
material mòbil, totalment canviat per moderns automotors que van substituir als
originals de 1930. És en l'actualitat l'únic ferrocarril de cremallera en actiu
a Espanya.
7.Com funciona el mecanisme bàsic de la
direcció d’un automòbil?
El mecanismo bàsic dela dirección d’un automóbil, que
es que quan el volan gira, es fa girar també un pinyó que acciona una
cremallera. Aquesta cremallera camnvia l’orentació de les rodes i el vehicle
gira.
2.CARGOL SENSE FI I
ENGRANATGE:
1.
Quines característiques té aquest mecanisme de
transmissió de moviment?
El mecanisme cargol sense fi-corona permet transmetre
moviment de rotació entre dos eixos perpendiculars.
2.
Per què s’utilitza aquest mecanisme en cintes
transportadores i altres màquines industrials?
Es fa servir aquest mecanisme perquè es un mecanisme
reductor de velocitat.
3.
Quina funció fa un mecanisme caragol sense
fi-corona en una vàlvula de mida gran?
Perquè és un gran reductor de velocitat.
4.
Podem trobar el mecanisme caragol sense
fi-corona en moltes màquines que han de
moure’s lentament o amb precisió. En pots posar tres exemples? Cita’ls.
Per exemple en els sistemes de reg, sinta transportadora,
embassaments o en càmeres de vigilància.
5.
Dóna 3 exemples d’ús d’un caragol sense fi-corona
en sistemes d’elevació.
Per exemple l’ancora d’un vaixell, els acensors i les grues.
3.LLEA I EXCÈNTRICA:
1.
Què són les lleves i les excèntriques?
Les lleves i les excèntriques són mecanismes que
tranformen el moviment rotatiu d’un eix en moviment rectilini alternatiu. Estan formades per una peça giratòria, la
lleva i per un element amb el qual té contacte la vareta.
2.
En
què es diferencien les lleves i les excèntriques? Dibuixa’n un exemple de
cadascuna.
Les
lleves i les excèntriques es diferencien en la forma de la peça giratòria, en
el cas de l’excèntrica és circular i la lleva no és del tot circular.
3.
Què és un seguidor? Quin altre nom té?
Un seguidor està en contacte amb la lleva o l’excèntrica,
el seguidor també es pot dir vareta.
4.
Inventa
i dibuixa un mecanisme d’una joguina (diferent al d’aquesta miniunitat) que
vagi accionat per una excèntrica.
5.
Què
és un microruptor? Per a què es fa servir?
Un
microruptor és un petit interruptor que
obre i tanca un circut elèctric quan s’acciona la palanca. És fa servir com a
sensó de polsació.
6.
A
la miniunitat hi ha un exemple d’ús d’una lleva per captar informació d’una
màquina. Com funciona?
És fa
servir per captar información sobre el funcionament de les màqines o sistemes
tècnics de tot tipus. Per exemple, es
pot fer servir una lleva, un mcroruptor i un compotador electrònic per poder
saber el nombre de voltes que fa un eix.
7.
Quina
funció tenen les lleves en els motors de gasolina i dièsel? Fes un dibuix que
ho expliqui.
La funció
que tenen le lleves en els motors de gasolina i diésel és obrir i tancar els
motors de gasolina i diésel.
4.BIELA
I MANOVELLA
1.
Què és una manovella? Posa’n un exemple.
Una manovella és una palanca que ens permet fer girar
manualment un dispositiu mecànic. Per exemple una manovella que permet baixar i
pujar la persiana.
2.
Quina transformació de moviments pot fer un
mecanisme biela-manovella?
Permet transformar
el moviment rotatiu de la manovella en un moment rectilini alternatiu.
3.
Quina funció fa un mecanisme biela-manovella en un
motor de combustió interna?
La funció que fa un mecanisme de biela-manovela en un
motor de combustió interna és fa servir per transformar el moviment de vaivé
del pistons del motor en el moviment rotatiu que impulsa les rodes, amb la
intermediació d’un canvi de marxes.
4.
Què és i per a què serveix un cigonyal?
El cigonyal és la manovella però li diem cigonyal perquè
pés una sèrie de manovelles unides entre si que formen un eix doblegat en forma
de colze.
5.
Quina diferència hi ha entre el mecanisme
biela-manovella de les antigues locomotores de vapor i el dels motors moderns
de combustió interna?
A les antigues locomotores de vapor s’utilitzava un
mecanisme biela-monovelles per fer girar les rodes a partir del moviment
alternatiu generant per una màquina de vapor. A diferència dels motors de
combustió interna, la biela mavia directament les rodes, sense un canvi de
marxes intermedi.
6.
Per a què s’utilitza un mecanisme biela-manovella
en una màquina de cosir? Explica com funciona.
Per obtener un moviment alternatiu. L’element motriu és
la manovella, un motor elèctric que fa girar ràpidament la manovella per
aconseguir un moviment rectilini alternatiu en un extrem de la bila, en el
quanl es col·loca l’agulla.
5.LA
JUNTA DE CARDAN:
1.
Què és i per a què serveix la junta de Cardan?
La junta de Cardan és un mecanisme
de transmissió de moviment. Es fa servir per transmetre moviment rotacional
entre dos eixos, que han d’estar col·locats un a continuació de l’altre.
2.
De quines parts consta?
Consta de 4 parts: La forqueta,
l’eix motor, l’eix resistent i la creu o creueta.
3.
Dibuixa una junta de Cardan i explica el seu
funcionament.
Quan girem el primer eix, l’eix
motor, es transmet la mateixa velocitat mitjana de rotció al segon eix, l’eix
resistent. Els dos eixos fan el mateix
nombre de voltes per minut, amb la qual cosa la relació de transmissió és 1.
Quan l’angle entre els dos eixos és de 0 graus, tots dos giren com si fessin un
sol eix. A mesura que l’angle augmenta, la transmissió és més difícil. L’angle
màxim admissible és de 45 graus, tot i que normalments no se superan els 20
graus.
4.
Cita algun exemple de l'ús de la junta de Cardan.
Per exemple la transmissió de
vehicles pesatscom per exeple els camions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario